Homemade Sushi (voor vegetariërs!)

Standard

De eerste keer dat ik sushi at was op een wijnproeverij. Op de proeverij serveerden ze witte wijnen met kleine hapjes. Zo ook een stukje sushi. Hiervoor had ik nooit sushi geprobeerd omdat ik dacht dat het voornamelijk een vis-gerecht was. Maar nadat ik de sushi op de proeverij op had was ik om! Zij maakten het met witte asperges en pinda’s, maar ik heb zelf intussen ook een favoriet recept ontwikkeld! Zie hier: mijn vegetarische sushi!

2014-09-06 18.59.34

Voor twee personen:

Benodigdheden:
– norivellen (ik gebruik er hier drie, voor grote eters)
te halen in een toko, of misschien bij de supermarkt of xenos
– (ongezouten, gepelde) pistachenoten, een handje vol
– een halve avocado, in dunne repen
– ongeveer 5 cm komkommer, in fijne repen
– een halve gele paprika, in dunne repen
– sushi rijst
– rijst azijn
– soyasaus (om de sushi in te dippen)
– wasabi
– mayonaise

Bereiding:
Kook de sushi rijst volgens de verpakking. Wanneer het niet op de beschrijving staat, voeg je als de rijst al het vocht heeft opgenomen een scheutje rijstazijn toe. Zo plakt de rijst strakjes beter. Voor twee personen heb je ongeveer 300 gram rijst nodig. Laat de rijst vervolgens helemaal afkoelen.

Ondertussen kun je de groenten gaan snijden en de pistachenoten fijnhakken.

Leg je rolmatje alvast klaar en pak hem in met vershoudfolie. Leg hier een norivel op en spreid een laag van 1 cm rijst uit over het vel. Zorg dat je een centimeter vrij houd aan de bovenkant van het vet, dit zorgt er voor dat je de sushi-rol strakjes vast kunt zetten. Druk de rijst goed aan, zodat je straks mooie strakke rolletjes krijgt.

SushiMakingNu kun je beginnen met beleggen! Verspreid de reepjes groenten over de gehele breedte van het norivel, op ongeveer 4 cm van de onderkant vandaan. Dit zorgt ervoor dat je straks gemakkelijk kunt rollen. Drapeer met de nootjes en het rollen kan beginnen.

Op het bovenstaande filmpje kun je gemakkelijk zien hoe je de sushi rolt. Je begint met de onderkant van het matje tot over de ingrediënten te plaatsen en strak te trekken. Hierna rol je door tot het einde. Het stukje norivel wat je onbedekt hebt gelaten maak je vochtig met water, door rollen en klaar ben je! Herhaal dit proces tot de rijst en de andere ingrediënten op zijn.

Omdat ik de smaak wasabi te sterk vind maak ik er een mayonaise van. Dit kun je het beste blijven proeven, totdat de smaak je bevalt. Bij de sushi zet ik twee kleine schaaltjes. Een met de wasabi-mayonaise en een met soyasaus. Hierbij drink ik vaak Japanse groene thee, mijn favoriet voor bij sushi!

sushi dipping

Ook voor de viseters onder ons kan ik het zeker aanraden. Probeer het eens!

Until next time! Xx

Leave a Reply

