24 uur offline

Standard

Ja, echt. 24 uur geen telefoon, geen laptop of computer en geen tv. Dus niet internetten, niet bellen, niet WhatsApp’en en geen series meer kijken. Oh en Social Media kun je dus ook vergeten. Dat leek heel zwaar, maar ik heb het volgehouden. Sterker nog, ik denk dat ik het vaker ga doen. 

Keep Calm

Ik heb het idee dat we steeds meer in onszelf gekeerd zijn door onze smartphones. Dit merkte ik pas echt toen ik 24 uur zonder zat. Zonder telefoon stond ik veel meer open naar de wereld. Als ik over straat liep leek alles veel meer binnen te komen, alsof ik alles intenser ervaarde. Ook het contact met mensen. Alsof je oprecht meer geïnteresseerd bent in een persoon. Normaal ben ik toch vaker met meerdere dingen tegelijk bezig. Als ik een serie aan het kijken ben op mijn laptop, ben ik ondertussen Instagram aan het doorspitten of aan het WhatsApp’en op mijn smartphone. Als je alleen de mensen en alleen de omgeving hebt, ben je alleen nog maar daar mee bezig. Althans, dat was mijn conclusie.

Peaceful

Ik ergerde me ook lichtjes als anderen in mijn omgeving wel met hun telefoon bezig waren. Dan voel je toch dat je de enige bent die iets niet heeft, een beperking. Een dag leven zonder mijn smartphone, laptop en tv vond ik sowieso beperkend. Normaal gesproken zoek ik heel makkelijk even iets op op het internet, of vraag ik even snel iets aan iemand. Dat is nu niet aan de orde. Je moet van te voren duidelijke afspraken maken en ook vooral; die afspraken nakomen.

Vroeger (voordat mobiele telefoons massaal in gebruik werden genomen) was dat heel normaal. Maar ik heb het idee dat wij -generatie smartphone- veel gemakkelijker een afspraak verzetten of afzeggen. Het is veel makkelijker om te zeggen dat je een kwartiertje later bent, dan er voor te zorgen dat je überhaupt niet te laat kàn komen. Smartphones hebben ons leven wat mij betreft wel makkelijker gemaakt, maar of het nou beter is voor onze sociale contacten… Dat betwijfel ik. 

Freedom

Ik vond het een interessant experiment om te zien wat het met me deed en ik kan het iedereen aanbevelen. De eerste paar uur had ik ontzettend sterk de neiging continu naar mijn smartphone te grijpen, maar een paar uur later accepteerde ik het en was het zelfs rustgevend. Doordat ik mijn computer en tv niet kon gebruiken ging ik veel creatiever te werk, waarvan ik ook heb genoten. Al met al een absolute aanrader dus! 

Until next time! Xx

Leave a Reply

