Homemade Sushi (voor vegetariërs!)

Standard

De eerste keer dat ik sushi at was op een wijnproeverij. Op de proeverij serveerden ze witte wijnen met kleine hapjes. Zo ook een stukje sushi. Hiervoor had ik nooit sushi geprobeerd omdat ik dacht dat het voornamelijk een vis-gerecht was. Maar nadat ik de sushi op de proeverij op had was ik om! Zij maakten het met witte asperges en pinda’s, maar ik heb zelf intussen ook een favoriet recept ontwikkeld! Zie hier: mijn vegetarische sushi!

2014-09-06 18.59.34

Voor twee personen:

Benodigdheden:
– norivellen (ik gebruik er hier drie, voor grote eters)
te halen in een toko, of misschien bij de supermarkt of xenos
– (ongezouten, gepelde) pistachenoten, een handje vol
– een halve avocado, in dunne repen
– ongeveer 5 cm komkommer, in fijne repen
– een halve gele paprika, in dunne repen
– sushi rijst
– rijst azijn
– soyasaus (om de sushi in te dippen)
– wasabi
– mayonaise

Bereiding:
Kook de sushi rijst volgens de verpakking. Wanneer het niet op de beschrijving staat, voeg je als de rijst al het vocht heeft opgenomen een scheutje rijstazijn toe. Zo plakt de rijst strakjes beter. Voor twee personen heb je ongeveer 300 gram rijst nodig. Laat de rijst vervolgens helemaal afkoelen.

Ondertussen kun je de groenten gaan snijden en de pistachenoten fijnhakken.

Leg je rolmatje alvast klaar en pak hem in met vershoudfolie. Leg hier een norivel op en spreid een laag van 1 cm rijst uit over het vel. Zorg dat je een centimeter vrij houd aan de bovenkant van het vet, dit zorgt er voor dat je de sushi-rol strakjes vast kunt zetten. Druk de rijst goed aan, zodat je straks mooie strakke rolletjes krijgt.

SushiMakingNu kun je beginnen met beleggen! Verspreid de reepjes groenten over de gehele breedte van het norivel, op ongeveer 4 cm van de onderkant vandaan. Dit zorgt ervoor dat je straks gemakkelijk kunt rollen. Drapeer met de nootjes en het rollen kan beginnen.

Op het bovenstaande filmpje kun je gemakkelijk zien hoe je de sushi rolt. Je begint met de onderkant van het matje tot over de ingrediënten te plaatsen en strak te trekken. Hierna rol je door tot het einde. Het stukje norivel wat je onbedekt hebt gelaten maak je vochtig met water, door rollen en klaar ben je! Herhaal dit proces tot de rijst en de andere ingrediënten op zijn.

Omdat ik de smaak wasabi te sterk vind maak ik er een mayonaise van. Dit kun je het beste blijven proeven, totdat de smaak je bevalt. Bij de sushi zet ik twee kleine schaaltjes. Een met de wasabi-mayonaise en een met soyasaus. Hierbij drink ik vaak Japanse groene thee, mijn favoriet voor bij sushi!

sushi dipping

Ook voor de viseters onder ons kan ik het zeker aanraden. Probeer het eens!

Until next time! Xx

Advertisements

24 uur offline

Standard

Ja, echt. 24 uur geen telefoon, geen laptop of computer en geen tv. Dus niet internetten, niet bellen, niet WhatsApp’en en geen series meer kijken. Oh en Social Media kun je dus ook vergeten. Dat leek heel zwaar, maar ik heb het volgehouden. Sterker nog, ik denk dat ik het vaker ga doen. 

Keep Calm

Ik heb het idee dat we steeds meer in onszelf gekeerd zijn door onze smartphones. Dit merkte ik pas echt toen ik 24 uur zonder zat. Zonder telefoon stond ik veel meer open naar de wereld. Als ik over straat liep leek alles veel meer binnen te komen, alsof ik alles intenser ervaarde. Ook het contact met mensen. Alsof je oprecht meer geïnteresseerd bent in een persoon. Normaal ben ik toch vaker met meerdere dingen tegelijk bezig. Als ik een serie aan het kijken ben op mijn laptop, ben ik ondertussen Instagram aan het doorspitten of aan het WhatsApp’en op mijn smartphone. Als je alleen de mensen en alleen de omgeving hebt, ben je alleen nog maar daar mee bezig. Althans, dat was mijn conclusie.

Peaceful

Ik ergerde me ook lichtjes als anderen in mijn omgeving wel met hun telefoon bezig waren. Dan voel je toch dat je de enige bent die iets niet heeft, een beperking. Een dag leven zonder mijn smartphone, laptop en tv vond ik sowieso beperkend. Normaal gesproken zoek ik heel makkelijk even iets op op het internet, of vraag ik even snel iets aan iemand. Dat is nu niet aan de orde. Je moet van te voren duidelijke afspraken maken en ook vooral; die afspraken nakomen.

Vroeger (voordat mobiele telefoons massaal in gebruik werden genomen) was dat heel normaal. Maar ik heb het idee dat wij -generatie smartphone- veel gemakkelijker een afspraak verzetten of afzeggen. Het is veel makkelijker om te zeggen dat je een kwartiertje later bent, dan er voor te zorgen dat je überhaupt niet te laat kàn komen. Smartphones hebben ons leven wat mij betreft wel makkelijker gemaakt, maar of het nou beter is voor onze sociale contacten… Dat betwijfel ik. 

Freedom

Ik vond het een interessant experiment om te zien wat het met me deed en ik kan het iedereen aanbevelen. De eerste paar uur had ik ontzettend sterk de neiging continu naar mijn smartphone te grijpen, maar een paar uur later accepteerde ik het en was het zelfs rustgevend. Doordat ik mijn computer en tv niet kon gebruiken ging ik veel creatiever te werk, waarvan ik ook heb genoten. Al met al een absolute aanrader dus! 

Until next time! Xx