Mijn liefde voor kokosolie

Standard

kokos olie imageKokosolie is al een paar jaar een favoriet van mij. Je kunt er ontzettend veel mee en het is -zeker in verhouding- erg goedkoop. Het is een olie die smelt bij hoge temperaturen. Op de afbeelding hier boven kun je het verschil goed zien. Op de lepel heeft het meer weg van een smeerbare boter en in het schaaltje is het verwarmd en dus vloeibaar. Ik wil jullie graag vertellen waar ik de olie voor gebruik en misschien wordt je er zelf ook enthousiast van! 

1. Make-up reiniger
Wrijf een beetje kokosolie in je handen vloeibaar en smeer het op je gezicht, masseer het goed in om alle make-up te verwijderen. De hoeveelheid olie die ik hiervoor gebruik is te vergelijken met de grootte van een hazelnootje. 

2. Wimper verbeteraar
Doordat ik de kokosolie als (oog)make-up reiniger gebruik komt het automatisch op mijn wimpers. Ik heb gemerkt dat mijn wimpers voller en langer zijn geworden sinds ik dit doe, het stimuleert de groei. Wanneer ik een dagje make-up-loos ben breng ik ook vaak apart op mijn wimpers wat olie aan.

3. Oil cleansing
Een trend op het gebied van huidverzorging is oil cleansing of  ‘the oil cleansing method’. Je masseert een ruime hoeveelheid kokosolie in op je gezicht en hangt dat boven een teiltje stoom. De stoom opent als het ware de poriën en de kokosolie reinigt ze, waardoor onzuiverheden verminderd worden. 

4. Doge huid
Kokosolie helpt ook perfect als body butter. Masseer je huid in en je krijgt een heerlijk zachte en gevoede huid. 

5. Scheerschuim
Smeer (bijvoorbeeld) je benen in met kokosolie en gebruik het als een soort scheerschuim. Om een verstopt scheermesje te voorkomen, spoel je het mesje af onder een warme kraan. Je benen zullen heerlijk zacht aanvoelen!

kokos6. Bakboter of -olie
Kokos olie is een gezonde olie, waar je ook goed in kunt bakken. Dus vervang je olijfolie of bakboter eens door kokosolie. Doe een halve eetlepel in een koekenpan en laat het smelten. Dan kan het bakken of wokken beginnen!

7. Nagelriem olie
Masseer je nagelriemen in met kokosolie en ze zullen er mooi verzorgd uit zien. Je kunt ze hierna ook makkelijker terugduwen als je dat wilt. 

8. DIY scrub
Een makkelijke homemade scrub maak je door kokosolie en suiker of zout te mengen tot je de gewenste substantie hebt voor je scrub. De scrub blijft op koude temperatuur vrij stevig, maar wanneer je het aanbrengt smelt het heerlijk weg op de huid. Mocht je wat extra’s willen toevoegen kan ik een lavendelolie aanraden voor de geur, of wat geraspte citroenschil en wat citroensap. Hier kun je zelf ook lekker mee experimenteren!

9. Aftersun
Kokosolie is je ideale middeltje om mee te nemen op reis. Naast de bovengenoemde opties kun je het namelijk ook goed gebruiken als aftersun. Het voedt de huid en gaat zo het uitdrogen van de zon tegen. Smeer je ‘s avonds na het douchen, voor het slapen in en je huid zal de volgende ochtend al beter voelen. TIP! Als je verbrand bent kan het heerlijk zijn er iets koels op te smeren, dus zet je kokosolie op tijd in de koelkast voor een heerlijk verfrissend gevoel!

10. Haarmasker
Smeer heel je haar in met kokosolie en masseer het in op je hoofdhuid. Laat het dan twee uur intrekken (of ‘s nachts tijdens het slapen) en was het uit met shampoo. Na het wassen zal je haar goed gevoed zijn en heerlijk zacht.

 

Er zijn nog veel meer mogelijkheden met kokosolie. Als je geïnteresseerd bent kun je bijvoorbeeld op Pinterest een kijkje nemen.

Zelf haal ik mijn kokosolie bij de toko. Dit is tot nu toe de goedkoopste variant die ik heb kunnen vinden, waar ik erg tevreden mee ben. Hier vond ik een pot van 500 gram voor ongeveer 3 euro.

Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan mijn tips!

 

Until next time! Xx

Leave a Reply

